Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016

Περί τοῦ ἀρχέκακου ὄφεως. Πατερικές διδαχές



Περί το ρχέκακου φεως.
 Πατερικές διδαχές

γιος Μακάριος Αγύπτιος σ μιλία του λέγει γι τν πονηρ «Ατς πο πλασε τ σμα κα τν ψυχή, ρχεται κα διαλύει κάθε συναναστροφ μ τν πονηρ κα μ τ ργα του, πο γίνονται στος λογισμούς, τν νακαινίζει κα τν μορφοποιε σ πουράνια εκόνα, κάνοντας καινούργια τν ψυχή του, γι ν γίνει πάλι δμ βασιλις το θανάτου κα κυρίαρχος τν δημιουργημάτων.
Κα στ σκι το νόμου τς Παλαις Διαθήκης Μωυσς νομαζόταν σωτήρας το σραήλ· διότι τος δήγησε ξω π τήν Αγυπτο.
τσι κα τώρα ληθινς λυτρωτς Χριστς περνάει μέσα π τ πόκρυφα μέρη τς ψυχς, κα τν πομακρύνει π τν σκοτειν Αγυπτο, τ βαρ ζυγ κα τν πικρ σκλαβιά.
Μς παραγγέλλει ν πομακρυνθομε π τν κόσμο κα ν γίνουμε πτωχο π λα τ κακά το κόσμου, ν μ χουμε μέριμνα γήινη, λλ νύκτα κα μέρα ν στεκόμαστε στν πόρτα κα ν περιμένουμε πότε Κύριος θ νοίξει τς κλεισμένες καρδις κα θ τς λούσει μ τν δωρε το γίου Πνεύματος»1.

Μέγας Βασίλειος σ μιλία του θ πε: «π πο πάρχει στν διάβολο πόλεμος ναντίον μας; Γιατί μ τ ν εναι δοχεο κάθε κακίας, δέχθηκε κα τν σθένεια το φθόνου κα μς φθόνησε μ τν τιμή.
Δν μπόρεσε ν ποφέρει τν ζωή μας πο ταν χωρς λύπη στν Παράδεισο. φο μ πονηρία κα ραδιουργία ξεγέλασε τν νθρωπο, κι φο τν πόθο πο εχε ν μοιάσει στν Θεό, τν μεταχειρίστηκε γι ν τν ξαπατήσει, το πέδειξε τ δένδρο κα το ποσχέθηκε τι μ τν βρώση π ατ θ τν καταστήσει μοιο μ τν Θεό.
Δν δημιουργήθηκε γι ν εναι χθρός μας, λλ π ζηλοτυπία πέβη χθρός μας. Βλέποντας δηλαδ τν αυτό του ν χει ξεπέσει π τν τάξη τν γγέλων, δν μποροσε ν βλέπει τ γήινο πλάσμα ν νυψώνεται μ προκοπ στ γγελικ ξίωμα»2.

γιος ωάννης τς Κρονστάνδης λέγει τ ξς γι τν πονηρ: « ρχέκακος αχμαλωτίζει κα κυριεύει τν νθρωπο σ ατν τν κόσμο, διογκώνοντας τς πνευματικς κα σωματικές του νάγκες. Τν κάνει ν ρέπη πέρμετρα στ φαγητ κα στ ποτό, ν ντυπωσιάζεται π τ πο- λυτελ ροχα, ν λαχταρ κάθε λλη λικ πόλαυση, ν διψ γι τιμς κα φήμη.
λα ατά, στ ρίζα τους εναι τοποθετημένα π τν Θε σν πιθυμία τς χαρς, πο Θες δίνει. Διάβολος μως τ διαστρέφει, τ δηγε στ κρα κα τσι φθείρει τν ψυχ κα τ σμα. πομακρύνει τν νθρωπο π τν θεο προορισμό του, ρίχνοντάς τον στν βορκο τς πολλαπλς κολασίας.
 Χάνουμε τσι τν γνότητα, τν νιδιοτέλεια, τν γαθότητα, τν πραότητα, τν ταπεινοφροσύνη, τν πίστη, τν λπίδα κα τν γάπη. λα σα εναι ναγκαα γι τν σωτηρία μας».
Κα σ λλο σημεο θ τονίσει «Εμαστε λοι να κα φείλουμε ν γαπμε νας τν λλο. κλειστ καρδι πέναντι στν πλησίον μας εναι ποτέλεσμα το Διαβόλου κα τν νεργειν του. Κάθε προσκόλληση στ γ εναι πα- κο στν Διάβολο»3.

γιος ωάννης Καρπάθιος γραφε πρς τος μοναχούς τς νδίας: « ταν ψυχ βγε π τ σμα, χθρς διάβολος ρμ ναντίον της μ θρασύτητα κα τν πολεμ κα τν νειδίζει κα γίνεται αστηρς κα φοβερς κατήγορος τν μαρτιν της.
λλ τότε μπορε ν δε κανες τν ψυχ πο γαπ τν Θε κα χει μεγάλη πίστη πρς ατόν, ν κα πολλς φορς εχε πληγωθε π μαρτίες, ν μ κατατρομάζει στς φόδους το χθρο κα στς πειλές του, λλ μλλον ν νισχύεται μ τν χάρη το Κυρίου κα ν τν φτερώνει χαρά· ν τν κάνουν θαρραλέα ο γιοι γγελοι πο τν δηγον, κα περιτειχισμένη π τ φς τς πίστεως ν ντιλέγει δυνατ μ μεγάλο θάρρος στν πονηρ διάβολο.
Κα ν ντιλέγει ψυχ μ θάρρος, φεύγει πίσω διάβολος θρηνώντας μ μεγάλη φωνή, μ μπορώντας ν ντισταθε στ νομα το Χριστο. νεβαίνοντας ψυχ πετάει πρς τ κάτω κα ραπίζει τν χθρ, πως τ γεράκι χτυπ τν κόρακα.
Κα πειτα π ατ μεταφέρεται π τος γγέ λους γεμάτη χαρ στος τόπους, πο τς χουν ριστε, νάλογα μ τν κατάστασή της»4.

1. Μακάριος Αγύπτιος, κδ. Γρηγόριος Παλαμς, σελ. 187
2.Βασιλειαν ποθησαύρισμα, κδ. Φωτοδότες, σελ. 220
3.γίου ωάννου τς Κρονστάνδης, ν Χριστ ζωή μου, σελ. 177, 93
4.Φιλοκαλία τόμ. Α´ σελ. 334

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου